Konserwacja suwnic pomostowych

 

Maszyny dźwigowe zwane suwnicami, to dość popularne urządzenie w portach i na halach produkcji. Znacznie ułatwia prace i pozwala zachować wysoki poziom bezpieczeństwa przy przemieszczaniu towarów. Aby takie suwnice działały możliwie jak najdłużej wymaga się, aby były także regularnie konserwowane.

Serwis suwnic pomostowych

suwnica pomostowaSuwnica to oczywiście maszyna mechaniczna, dlatego wszelkie zalecenia odnośnie konserwacji tego typu maszyn dotyczą także suwnicy. Jest to maszyna napędzana w przeważającej części napędem elektrycznym, dlatego nie wymienia się tam ani olejów w silniku, ani filtrów powietrza, natomiast inne części wymagają już stałej konserwacji. Każda solidna suwnica pomostowa składa się z ruchomych elementów mechanicznych, takich jak koła napędowe, rolki, czy też reduktory przy wciągarkach. Jak to z każdym elementem mechanicznym bywa, wymaga on smarowania. Jest to konieczne, aby elementy, które mają bezpośredni kontakt ze sobą nie ścierały się powodując przyspieszone zużycie suwnicy. W suwnicy istnieje wiele punktów wyposażonych w miejsca, gdzie można podłączyć smarownice i wtłoczyć do niej smar. Częstotliwość takiej konserwacji wyznaczają książki serwisowe, które zawierają jej szczegółowy harmonogram. Poza smarowaniem ważne jest również zachowanie sprawności układów elektrycznych, czyli silników i okablowania. Tutaj konserwacją i okresowym sprawdzaniem powinien się zająć zakładowy elektryk.

Jeśli będziemy przestrzegać wszystkich zaleceń w instrukcji użytkownika odnośnie konserwacji suwnicy, to będziemy mieli pewność, że posłuży nam ona przez długie lata. Co więcej nie można tego bagatelizować choćby ze względu na bezpieczeństwo wszystkich pracujących w pobliżu suwnicy. Awaria, któregoś z układów może się przyczynić do katastrofy.